2011-10-25

Young Galaxy på Debaser i Malmö (2011-10-21)

Publicerat för musicstage.se

Musiken beskrivs gärna som drömpop. Första gången jag hörde benämningen hade jag lite svårt att förstå vad som menades, men efter kvällens konsert är det kristallklart. Ändå blev det inte riktigt så drömskt som jag hade hoppats på.

Med sitt senaste album Shapeshifting ville det kanadensiska bandet Young Galaxy gå i en ny inriktning vad gällde låtskrivandet. Albumet innehåller sånger utan traditionella verser och refränger med mjuka synthar och mycket luft med ett sound inspirerat från 80-talets synthpop. Plattan är dessutom producerad av svenska Dan Lissvik. Kvällens spellista innehåller mestadels dessa nya drömska poplåtar.Young_galaxy_pressfoto

Musiken trivs väldigt bra på en mindre klubbscen som Debaser. Bandet får en fin kontakt med publiken, som under hela spelningen syns lätt dansande. Basen dundrar på och vibrerar genom kroppen. Sångerskan Catherine McCandless har en djup och esoterisk röst som tyvärr alltför ofta drunknar i den högljudda musiken. Detta blir ett störande moment för mig. De djupa, lite släpiga sångstämmorna är en stor del av känslan i musiken, men det kommer inte fram i mixningen tyvärr. Till exempel kommer duetten Peripheral Visionaries inte till sin rätta ikväll och tyvärr beror det bara på att sången har för låg volym, inte för att bandet utför den dåligt, för musiken är här verkligen helt drömsk.

Det var genom singel We have everything som jag lärde känna Young Galaxy. Man skulle lätt kunna tro att jag snart lyssnat sönder den med tanke på hur varm den har gått i min spelare, men jag älskar den där låten och jag är inte ensam. We have everything är helt klart höjdpunkten under kvällen. Dess lite udda låtstruktur med den snabba rytmen och släpiga sången är verkligen intresseväckande. Publiken dansar och sjunger med i texten och det märks på bandet att de går igång på det här.

Allt som allt bjöd Young Galaxy på en trevlig kväll, men ändå utan det där lilla extra. Jag menar jag gillade dem redan från början, men att se dem live tillförde dessvärre ingen extra dimension. Trevligt som sagt, med några drömska poplåtar. Publiken var nöjd.

Inga kommentarer: