2013-08-17

Hurricane Love på Malmöfestivalen, 2013-08-16

Hurricane Love
Foto: Camilla Svedén
Tältet på Gustavscenen är fullproppat. Ryktet har onekligen spritt sig om Hurricane Love. Ingen verkar mer förvånad än bandet själva som med stora leenden tittar ut över publiken och uttrycker sin tacksamhet över all värme som strålar fram till dem på scenen.

Jag såg Hurricane Love först i samband med Roskilde Road Trips seminarium om hur man som oetablerat band kan få fler spelningar. Där gjorde de en kort akustisk spelning. Jag vet att jag fick en god uppfattning av dem redan då, men har inte ägnat dem mer uppmärksamhet efter det ändå. Nu i efterhand kan jag se att den akustiska spelningen inte passade dem. Det är nu med den fulla banduppsättningen som jag har fått se dem i rätt ljus. Kvällens spelningen var fantastisk! Den intima stämningen som tältet gav passade dem också helt perfekt! Jag hoppas att de känner sig glada och stolta efter den här spelningen, för de kunde inte gjort något annorlunda, allt var hur bra som helst. Jag känner mig nästan lite stolt jag också. Inte för att jag har något alls att göra med deras framgångar, men det är kul att se att det går bra för dem.

Hurricane Love
Foto: Camilla Svedén
Hurricane Love vann tidigare i år den internationella finalen i Emergenza och nu har jag inga problem att se varför. Det här är ett popband att se upp med. Deras låtmaterial är starkt och deras positiva attityd smittar av sig på publiken. De lyckas utan problem att få publiken att både sjunga med och hoppa i takt till musiken. Deras senaste singel Only Human är den enda låt som var för mig bekant, men det var många andra låtar som gjorde minst lika stort om inte större intryck på mig.

Det är lite udda att ha två sångare, två frontpersoner, och i normala fall skulle jag tycka att det kändes lite överflödigt, men det är inte bara deras röstharmonier som perfekt stämmer överens. De har en god personkemi och kompletterar varandra på scenen. Jag hittar snart inga fler positiva ord att säga om det här. Ge dem ett skivkontrakt nu! Och släpp ett album på Spotify så jag kan bära med mig musiken i min ficka! Jag vill ha mer!

Några låtar finns att lyssna på Soundcloud, kolla in deras sida här

Inga kommentarer: