2011-07-27

VETO på Roskilde Festival (2011-06-30)

Publicerat för musicstage.se

Först ut på Orange Stage på årets Roskildefestival är VETO, ett danskt elektrorockband som helt gått mig förbi tidigare. Ett stilla, men stadigt regn faller över festivalområdet. Trots detta är det smockfullt framför scenen. Den här något yrvakna skribenten trodde att det skulle bli svårt att hålla humöret uppe, men VETO skjutsade in mig i festivalpeppens trygga famn utan problem.

VETO inleder med You Are A Knife från debutplattan I Will Not Listen. En låt som kort spelades i ett avsnitt av den amerikanska tv-serien NCIS. Soundet kan beskrivas som alternativ rock med elektroniska inslag. Det är melankoliskt och förvånansvärt dansant på samma gång. Benen står allt annat än stilla när den synthiga inledningen till You Say Yes, I Say Yes drar igång. En våg av jubel drar igenom publiken och jag ser dansande fötter överallt omkring mig.

Bandet verkar ha enormt roligt på scen, men jag vet inte om jag som betraktare egentligen tycker att de är så roliga att titta på. Det händer inte så mycket uppe på scenen, men ändå på något konstigt sätt lyckas de verkligen sträcka ut sin vackra melankoliska aura ända bort dit jag står, vilket är en bra bit från PA-tornen som står mitt i publiken. VETO har heller inga problem med att leverera sitt fantastiska hörlursvänliga sound live. Det är faktiskt lite magiskt, trots det dåliga vädret.

Till sist måste jag bara kort nämna trummisen Mads Hasager. De som känner mig vet att jag är en ”sucker” för hårt arbetande trummisar. Mads Hasager är grym och svettas bokstavligen för sin sak. En stor stjärna i taket för Mads!

Och ja just det ja, har jag sagt att Veto är mitt nya favoritband?

VETO på Spotify

Inga kommentarer: