2012-01-01

Bland skivbackar och spellistor

Jag har fått äran att inleda som gästskribent för Kafé K år 2012. Jag valde att skriva om hur mitt musiklyssnande har utvecklats med åren i takt med den tekniska utvecklingen från analogt till digitalt.



Utdrag ur artikeln:
"Det är något visst med att först välja ut en skiva, bläddra bland dem i boxarna, titta på omslaget, plocka ut skivan och rikta den mot ljuset för att se om det finns repor eller damm. Det luktar ju också speciellt. Det uppstår en varm känsla i bröstet när jag plockar fram en av min pappas gamla vinylskivor. Min pappa har varit storrökare i många år och ni kan ju tänka er hur festerna såg ut på 70-talet då alla var storrökare. Den där rökfyllda atmosfären fångades på skivorna som spelades och när jag plockar fram dem än idag stinker de av cigarettrök. Det luktar för jävligt, men det är ändå mysigt och hemtrevligt på något sätt. DEN upplevelsen har ingen som helst motsvarighet i mitt digitala musikkonsumerande."

Läs hela artikeln här:
http://www.kafe-k.se/gastg024.htm


Inga kommentarer: