2012-01-16

Musikåret 2011

För mig har det varit ett fantastiskt musikår. Jag har nog aldrig varit så här engagerad i musikvärlden innan som jag är nu. Genom musicstage har jag hunnit med en hel del konserter och festivalspelningar och det finns några stycken som jag minns med lite extra värme i hjärtat.

För det första: The Arks spelning på KB i Malmö. Detta var i början på deras avskedsturné. Det var nostalgiskt, vackert och kärleksfullt och jag grät utan att skämmas.

För det andra: Yelles spelning på Roskildefestivalen. Det pissregnade så som det bara gör på Roskildefestivalen. Festivalmarken började förvandlas till lera. Det blixtrade och dundrade. Jag hade trasiga stövlar och stod först utanför tältet när Yelle började spela. Men den här spelningen blev till slut helt magisk och även här lyckades jag fälla en och annan tår i slutet.

Sist, men inte minst måste jag även nämna Pulled Apart By Horses spelning, också på Roskildefestivalen. Roskilde är verkligen fantastiskt. Det finns inget ställe i världen som skapar sådan stämning som Roskildefestivalen gör. Hur som helst. Pulled Apart By Horses var en ny bekantskap för mig. Jag blev totalfascinerad och äcklad på samma gång. Äkta rockstjärnor var vad de var. Bilden av när frontmannen står och spyr över scenkanten samtidigt som han fortsätter spela på gitarren som om inget hade hänt, har verkligen etsat fast sig i min hjärna.

---

Jag har även upptäckt en hel del ny musik under året som gått. Följande plattor är några av de som har gått varma i mina Spotifylistor:

>>Yelle - Safari Disco Club
Fransk electropop.

>>Young Galaxy - Shapeshifting 
Kanadensisk indierock med elektroniska influenser.

>>IAMX - Volatile Times
Ja, vad kallar man detta? Konstnärlig indieelektronica?

>>Twin Atlantic - Free
Alternativ rock från Skottland. Snygga pojkar med snedlugg och charmig dialekt.

>>The Cave Singers - No Witch
Amerikanskt folkrockband. Fantastiska historieberättare!


Ingen metal i sikte. Det har varit ett mjukt år!

Inga kommentarer: