2012-05-27

Nytt med The Temper Trap

För inte så våldsamt längesedan upptäckte jag det australiensiska indierockbandet The Temper Trap när jag snubblade över deras video Love Lost och blev omedelbart förälskad. Nu har de släppt en ny självbetitlad platta, som går varm i mina högtalare här hemma. Lyssna på Spotify här.

Två videor har släppts från plattan. Två väldigt olika musikvideor. För det första Need your love, där handlingen i videon är någon sorts alternativ version av karatekid, vilket har absolut ingenting alls att göra med låten. För det andra Rabbit Hole, en extremt minimalistisk video.

Låten Rabbit Hole får mig för övrigt att tänka på något som jag hörde i programmet Hitlåtens historia, att en riktigt bra refräng kräver en ganska anonym vers för att ha en stor inverkan. Rabbit Hole är lite så, fast det är snarare så att låten eskalerar efterhand. De där enkla, men intensiva gitarrerna som följer under andra halvan av låten vill man bara ska få fortsätta i all evighet. Så vackert.



Inga kommentarer: