2014-10-02

Skambankt på Roskilde Festival, 2014-07-06

Publicerat för musicstage.se 

http://www.skambankt.com/Img/top_banner03.jpg

Norska Skambankt kickstartar denna sista festivaldag på Roskilde. Folk är nyvakna, bakis och svettiga av den tropiska värmen, men Skambankt har inga som helst problem att väcka oss till liv. Med sin lättillgängliga hårdrock och sköna attityd hänför de oss alla.

Det är med ett fasligt mullrande som dessa stiliga, svartklädda norrmän kliver upp på scenen. De inleder med Anonyme hatere och jag inser att det måste vara många norrmän i publiken eftersom jag hör massiv allsång. Jag är positivt förvånad över soundet som är väldigt lättsamt, med nästan poppiga refränger, samtidigt som de ändå är grymt tunga. De kör rock, rakt uppochner. Bandet har kul på scen och de är väldigt ödmjuka mot sin publik. Jag är mycket imponerad över deras riktigt snygga, men så härligt icke-pretantiösa gitarrsolon. Det är så trevligt att se ett hårdrocksband utan klichéer och höga tankar om sig själva. Bra jobbat där Skambankt!

När konserten närmar sig sitt slut så bestämmer sig bandet för att få publiken att genomföra Roskildehistoriens tidigaste ”wall of death”, och publiken lyder troget. Det är helt sjukt hur man kan få så här mycket tryck på en konsert kl.12, en söndag på Roskilde. Jag kan lätt säga att en timme med Skambankt går väldigt fort. Publiken är helt genomsvett när konserten väl är slut och det beror långtifrån bara på själva värmen som solen alstrar. Min favoritlåt som jag tar med mig är nog ”klassikern” Min Eliksir, från albumet Eliksir (2007), som gav upphov en massa dansstökande i publiken. Helt underbart! Skambankt blir ett av årets positiva överraskningar.

Inga kommentarer: