2011-02-17

Azure Ray på Debaser i Malmö (2011-02-10)

Publicerat för musicstage.se

Efter en lätt försening kliver två späda och försynta tjejer upp på scenen. Enligt wikipedia spelar duon "dreampop", men istället för att skapa drömsk pop blir kvällen för mig en strid mot mitt eget gäspande.

Azure_Ray_foto_Nick_AsokanAzure Ray är en amerikansk popduo bestående av Maria Taylor och Orenda Fink. Musiken kan närmast beskrivas som atmosfärisk folkpop kryddad med stråkar och elektroniska beats. På ytan låter det intressant, men i verkligheten blir det tyvärr platt och planlöst. Det är svårt att sätta fingret på vad det är som fattas. Det finns ingen själ, ingen utstrålning, inget glitter från ögonen.

Kvällens konsert på Debaser i Malmö gör tyvärr ingenting för att ändra min uppfattning. Taylor och Fink sjunger väldigt vackert, men låtmaterialet saknar helt det djup som behövs för att beröra mig. Jag hör ingen lidelse i rösterna, vilket krävs för att hålla mitt intresse uppe under en konsert som endast består av ballader.

Duon har uppenbarligen en liten beundrarskara i publiken och ibland hör jag enstaka röster ur publiken som skriker ut sina kärleksförklaringar: ”We love you. You’re awsome!” Men när Azure Ray inleder sin sista låt för kvällen och jag sakta vandrar tillbaks genom publiken är det smärtsamt uppenbart att många åskådare redan har lämnat lokalen.

Bästa låten för kvällen är Don't leave my mind, första singeln från senaste skivan (Drawing Down The Moon). Don’t leave my mind har en konkret struktur och en enkel, men också något poetisk text, som med lätthet fastnar på hjärnan. I övrigt är jag väldigt besviken över kvällens sömnpiller till framträdande.

Foto av Nick Asokan.

Azure Ray på myspace

Azure Ray på Spotify

Inga kommentarer: