2011-02-06

Glasser på Babel i Malmö (2011-02-02)

Publicerat för musicstage.se

Det är ingen slump att ordet konsert ofta kombineras med ordet upplevelse, för artister som Glasser kan verkligen konsten att bjuda på en konsertupplevelse av audiovisuellt slag. Cameron Mesirow, alias Glasser, tar publiken med på en sagolik resa för en kväll och lämnar ingen oberörd.

Glasser_photo_by_Aliya_NaumoffAmerikanska Glasser jämförs ofta med svenska Fever Ray och det finns onekligen ytliga likheter, men de är samtidigt så pass speciella att de båda två känns alldeles egna i sig. Bakom Glasser och Fever Ray gömmer sig relativt tllbakadragna kvinnor som gör något utflippad, långsam och vacker elektronisk musik. Den största skillnaden enligt mig är i deras framtoning. Fever Ray har en mörkare ton som härstammar från våra nordiska granskogar, medan Glasser känns mer som en prinsessa från en klassisk saga med lyckligt slut.

Det är synd och skam att jag inte hade sällskap av en fotograf när Glasser kliver upp på scenen i helt galna scenkläder. Bandet har overaller som för tankarna till Ghostbusters. Glasser själv ser ut som en docka i blommig klänning och en hatt som påminner om en orcherhjälm av tyg, med bollar och tofsar på. Hon rör sig också lite ryckigt och stapplande, som om hon vore en marionett.

Spellistan för kvällen består av hela debutskivan Ring. Det är bara nio låtar, men de utförs mer än väl. Första låten Apply får mig att känna rysningar av välbehag längs hela ryggraden och välbehaget håller i sig genom resten av konserten.

Låten T genomförs i en väldigt avskalad version med bara bas och sång. Plötsligt känner jag mig helt ensam i lokalen. Det är så tyst, att med öronpropparna i öronen, kan jag höra min egen andning. Glasser sjunger bara för mig, hon har trollbundit mig fullkomligt.

För dig som inte var där kommer det en chans till att se konserten då den filmats av Klubbland för SVT.


Spellista
1. Apply
2. Home
3. Treasure Of We
4. Plane Temp
5. T
6. Glad
7. Tremel
8. Mirrorage
9. Clamour

Foto av: Aliya Naumoff


Glasser på Spotify

Glasser på myspace

Inga kommentarer: