2013-09-21

Musikvideotips: Fatboy Slim - Ya Mama

Publicerat för musicstage.se 

Minns ni Ya Mama? Även populärt kallad Push The Tempo? Om ni brukade titta på MTV kring millenieskiftet kan ni inte ha missat den. Jag har idag tittat på den tre gånger i rad nu och asgarvat lika mycket varje gång. Den här musikvideon slutar aldrig att vara hysteriskt rolig.

Det är de små detaljerna som jag älskar med den här musikvideon. Som när man i bakgrunden hör Tom & Jerry "Come on. Open up! Come on...". Eller hur seriös killen är som försöker dekorera sina tårtor, trots att armen flyger åt alla håll.

Jag blev påmind om videon när jag för ett tag sedan tittade på tv-serien Nineties som handlar om musiken på 90-talet. Fatboy Slim var från början en motståndare till musikvideor, som han då tyckte bara var glättiga reklamfilmer för artisterna och han vägrade att vara en del av den industrin. Fatboy Slim var en viktig del i hur musikvideons uttryck ändrades från "reklamfilm" till kreativa kortfilmer. Videon Ya Mama gjordes med enkla medel och relativt låg budget, men med en stor kreativitet och påhittighet. Resultatet blev en stor bidragande orsak till Fatboy Slims karriär som skulle göra honom till en av de mest spelade artisterna på MTV i slutet av 90-talet.

Videon är ju förstås ingen nyhet, men den tillhör en av mina stora favoriter och kräver lite extra uppmärksamhet och kärlek en fredag som denna. Titta och njut!


Inga kommentarer: