2011-06-05

Hercules & Love Affair på Siesta! i Hässleholm (2011-06-02)

Publicerat för musicstage.se

Chockad står jag där i publikhavet och tänker ”vad i h-lvete är det här?”. Det första jag möts av är en manlig sångare i slitna jeansshorts, leopardmönstrad turban och t-shirt med texten ”Butch Queen Vogue Femme” som i sann Madonna-anda dansar i Vogue-poser. Den moderna discofunken de levererar går rakt in i mitt hjärta och jag dansar hejdlöst genom hela konserten.

Först ska det påpekas att Hercules And Love Affair live låter totalt annorlunda än Hercules And Love Affair på skiva. Det självbetitlade debutalbumet känns lite som 70-tals-discofunk i modern electrotappning som man gärna lyssnar på i hörlurar. Jag väntade mig därför en konsert där man står och lite lugnt gungar med i musiken, men Hercules And Love Affair levererade istället helt galen dansmusik på hög nivå. Inte ens de halta och lytta kunde stå stilla till det här. 70-talsgroovet blandades upp med välkända 80-tals-synthljud och moderna electrobeats och det var totalt oemotståndligt. Leendet i mitt ansikte gick inte att sudda bort och mina fötter stod aldrig stilla.

Hercules And Love Affair är musikaliskt projekt som baseras kring DJ:n Andy Butler. På scenen denna kväll hade han med sig ytterligare en DJ och tre sångare. En av sångerskorna har en fantastisk röst och framkallar nästan operaliknande röstlekar som publiken verkligen går igång på. Vart jag än tittar, ser jag människor som jublar, klappar och dansar med. Åldrarna är extremt varierade i publiken. En eloge till skönaste snubben/gubben (60+) som i ungdomlig anda hade t-shirt över en långärmad tröja och dansade järnet genom hela konserten.

Redan från första låten är det fullt ös och som Sudden i Nilecity skulle säga ”De går ut 100% och sen ökar de”. Under de sista låtarna åkte både penna och block ner i väskan och jag gick in i stunden och dansade och njöt. Gillar ni att dansa, rekommenderar jag Hercules And Love Affair.

Inga kommentarer: