2011-01-24

Trummor & orgel feat. Ebbot Lundberg på Babel i Malmö (2011-01-22)

Publicerat för musicstage.se

Trummor & Orgel heter bandet och de spelar, ja just det, trummor och orgel. Det låter kanske inte så spännande, men detta visade sig vara en kväll jag sent ska glömma. Säkert var det många som, liksom jag, lockats dit av att Ebbot Lundberg från The Soundtrack Of Our Lives skulle sjunga med dem, men jag är också säker på att Trummor & Orgel mycket väl hade kunnat lyfta taket på Babel även utan Ebbots hjälp.

Musiken kan enklast jämföras med det som Hansson & Karlsson gjorde på 70-talet: en sorts proggig jazzrock spelat på trummor och orgel. Men bröderna Ljunggren i Trummor & Orgel har mer ett sound som får mig att tänka på Carlos Santana, mycket antagligen på grund av att de använder sig av en hammondorgel, kopplat till en lesliehögtalare, som ger orgeln dess originella ljud.

Detta är mycket kapabla musiker. Jag imponeras av hur rikt deras sound är trots enkelheten i att bara använda sig av trummor och orgel. Det svänger rejält. Hansson & Karlsson kan slänga sig i väggen!

Repertoaren innehåller en blandning av gammalt och nytt från Trummor & Orgels skivor och tillsammans med Ebbot Lundberg blir det en hel del covers. Ebbot skämtar lite och säger att "vi gör faktiskt egna låtar också" och spelar därefter låten Tomorrow will tell. Bland coverlåtarna hörs bland annat The Zombies She's not there, Misfits London Dungeon, David Crosbys Everybody's been burned och jag vet inte riktigt om jag ska bli överraskad eller inte av att de också spelar Lifeline av The Soundtrack of Our Lives.

Som avslutning blir det en cover av The Beatles mest flummiga låt Tomorrow never knows – nu ännu flummigare. Efter den så kallade "avslutningen" stampar publiken i golvet så att det dånar och ropar EBBOT! EBBOT! Och givetvis blir det ett par extralåtar.

Det finns så många fina stunder från den här spelningen som jag kommer att ta med mig hem. Hur publiken i sann jazzanda applåderar efter trum- och orgelsolon. Hur en avslappnad Ebbot Lundberg svassar runt i sin kaftan på scenen, mer avslappnad än vad han upplevs vara med The Soundtrack Of Our Lives. Jag önskar att jag kunde beskriva kvällen bättre än så här, för jag vill så gärna dela med mig av den, men det behöver jag egentligen inte göra, för ni kan alla få chans att se spelningen, då den filmats av Klubbland för SVT.

All kärlek till Trummor & Orgel och Ebbot Lundberg. Jag hoppas vi ses snart igen.


Trummor & Orgel på Spotify.

Trummor & Orgel på myspace.


Inga kommentarer: