2012-08-14

Kent, Pildammsparken, Malmö (2012-08-11)

Kent ingår i min heliga trio från tonåren tillsammans med bob hund och Broder Daniel. Kring dessa tre band kretsade min värld ett tag. Broder Daniel har jag sett live någon gång för längesedan när det begav sig, och bob hund har jag sett så många gånger att jag för längesen har tappat räkningen, men Kent! Jag hade aldrig, tills förrän nu, sett Kent över huvud taget. Det är ju ändå ganska underligt.

Mina förhoppningar var således höga, men mina förväntningar ganska låga. Kent och framförallt Jocke Berg har ju extremt höga tankar om sig själva. Det visade ju sig om inget annat på biljettpriset som gick på 450 kr. Jag anser inte att de är tillräckligt stora nuförtiden för att kunna ta ut sådana priser. Det blev ju inte heller slutsålt. Jag vet inte hur många personer de beräknat skulle komma till Tallriken i Pildammsparken, men det kändes som att det knappt var halvfullt.

Hur som helst. Hela konserten kändes ganska lam. Helt okej utfört, men det saknades ett engagemang. Det kändes som att Kent gjorde det här för att de var mer eller mindre tvungna, och att publiken var ett nödvändigt ont. Nog för att jag inte heller är så enormt förtjust i artister som fjäskar sig till publikens kärlek, men lite hade de väl ändå kunnat bjuda på sig själva?

Det värsta var ändå de planerade extranummerna. Två gånger klev Kent av och förväntade sig att bli inklappade igen. Det blev de också, som förväntat, men det var ju inget enormt jubel i publiken direkt. Varför kan de inte bara stanna kvar på scen och istället ge järnet från början till slut?

Några höjdpunkter fanns ändå under spelningen. Finast tyckte jag var 747, 999, och den avslutande Mannen i den vita hatten (16 år senare) som åtföljdes av konfettiregn. Jag är en sucker för konfetti, det kan inte hjälpas.

Min vän saknade låten Max 500. Inser nu att Kent uppenbarligen gillar titlar med tresiffriga nummer i. Fattades ju bara att de också skulle spelat 400 Slag.

Ah ja. Jag hoppas Kent spelar här i närheten igen snart så jag får ge dem en ny chans. Jag vet ju att de kan, om de vill!

1 kommentar:

Unknown sa...

Fick reda på att de ju visst spelade 400 Slag. Det hade jag missat.