2012-06-13

Sammandrag från Siesta! 2012

Jag vet inte om det är åldern eller vad det är, men jag var helt totalt utslagen efter Siesta! i år och har inte orkat blogga om det förrän nu. Fan, man är ju helt tokig som tar semester för att jobba, när man borde vila upp sig, men vad ska man göra? Det är ju så roligt med festival!

Här kommer ett minimalt sammandrag över några av de band som jag hann med att se på festivalen i år, i kronologisk ordning.

TORSDAG 


Terrible Feelings 
Helt okej. Bandet verkade ha kul på scenen. Gitarristen pratade mycket med publiken. Sångerskan tyckte jag var sådär faktiskt.

The Hives 
Skitkul att äntligen ha fått se dem! Howling Pelle hade lika stort ego som väntat. Bra spelning överlag. Spelade flera nya låtar - det lät gött!

Den Svenska Björnstammen 
Bäst för dagen, vilket nog mest berodde på att det var bra drag i publiken. Den där svenska björnstammen är allt ett gäng blyga pojkar.

FREDAG 


Syster Sol 
Hörde soundchecket från funkiscampingen. Tyckte det lät najs. Skulle inte alls se det egentligen. Visade sig vara en asskön konsert! Trots regn och att det var så tidigt på dagen, var det ändå mycket folk. God stämning. Fullt av kärlek. Helt klart det bästa jag såg på hela festivalen.

Lo-Fi-Fnk 
Ganska så småtrevlig 80-tals-retropop. Kändes väldigt juvenilt.

Deportees 
Överraskande bra! Trodde inte att de skulle klara av att spela på den stora scenen, men det gick galant. Regnade gjorde det. Ganska lite folk, typ halvfullt, men väldigt fin stämning.

Nisse Hellberg 
Har inte sett Nisse Hellberg sen jag senast såg Wilmer X, vilket borde varit någon gång sent 90-tal. Svängigt. Kul!

Joddla med Siv 
Sitter på funkiscampingen och lyssnar. Det pissregnar, men jävlar i helvete vilken allsång jag hör! Uma-Ness från Senegal skapar rena rama fotbollshuliganstämningen. Joddla med Siv alltså, så jävla töntiga de är. Men okej, jag erkänner, det är lite kul att höra dem igen. När Tony tuggar tuggummi då gungar marken i Hässleholm.

Samling 
Javisst drar man paralleller till Dungen. Det är så där gosigt, mysigt och hippieaktigt. Vackert är det också. Och killarna är skäggiga och fina att titta på.

Familjen 
Jag jobbade under Familjens spelning, men det var skoj det också. Röjigt, men ändå förhållandevis lugnt. Högst tryck var det under låtar som När planeterna stannat, Det snurrar i min skalle, och Huvudet i sanden.

LÖRDAG


Vånna Inget 
Först ut på Chili!-scenen idag. Lite folk, men bandet hade ändå ett väldigt glatt humör. Helt okej spelning. Jag beundrar bandet för deras entusiasm.

Loney Dear 
Ganska lite folk, men solen skiner i alla fall. Soft. Jag stannade inte mer än några låtar dock.

De Lyckliga Kompisarna 
En sists-minuter-bokning, vilket antagligen var en stor orsak till den dåliga uppslutningen och den något lama stämningen. Enstaka gamla punkare i publiken dansade och DLK gjorde sitt jobb, men mer än så var det inte.

IAMX 
Jobbade under IAMX spelning. Sneglade lite då och då över axeln. Lugnt. Inte så mycket folk, men det lät bra. Chris Corner sjunger så vackert att man ryser.

Invasionen 
Förvånande lite folk med tanke på att den ändå är Dennis Lyxén vi pratar om här. Kallt som fan var det förvisso, och det var också sista spelningen för kvällen. Väl genomfört. Mycket proffsigt. Verkligen kul att se, och en bra och värdig avslutning på festivalen.

Inga kommentarer: