2011-05-16

Topp 5: bob hunds bästa textrader

Thomas Öberg är en poet av rang. Genom bob hunds texter leker han med det svenska språket på ett sätt som nästan är anarkistiskt till sättet. Det är konstigt, roligt och ibland kan det också vara oerhört vackert.

5//
"Stötte på visdom hos en gammal tant // Såg på tv om en elefant // Skar mig i fingret på en papperskant // Sen sjöng jag lite falskt // Jag lovar det är sant" (Ur låten Reinkarnerad exakt som förut)

4//
"När jag var unge // Då var jag gladlynt // Min ljuva ungdom // Då var jag svartsynt // Nu hör jag dåligt // Sen är jag närsynt // Som pensionär // Blir jag upphängd som julpynt" (Ur låten En som stretar emot)

3//
"Min trampolin // Nu är du mitt enda hopp" (Ur låten Min trampolin)

2//
"Försäkringskassan kämpar fortfarande med att förstå // Hur min kropp kan vara överbefolkad av röster // Samtidigt som min själ detonerar av ensamhet" (Ur låten Fantastiskt)

1//
"Blommor som du växer bara på brinnande fartyg // Du är den renaste fisken, född i förgiftat vatten" (Ur låten Blommor på brinnande fartyg)


Inga kommentarer: