2012-07-10

Så var Roskildefestivalen över för i år

Här ligger man i en varm och torr säng, sönderbränd och förkyld, med en värkande post-festival-depression. Nu ska alla intryck smältas, vilket brukar ta ett litet tag. Jag gör här ett litet försök att samla mina tankar genom att kort kommentera de band som jag har sett.

Proffsigast: LEE FIELDS & THE EXPRESSIONS och ALABAMA SHAKES
- Rekommenderas! 

Mest dansvänliga: ICONA POP och ADRIAN LUX och AMSTERDANCE: SAM O'NEALL och COMMIX

Coolast: TUNE-YARDS
- Något tråkiga faktiskt, men fortfarande jäkligt coolt. 

Mest anonyma: THE CURE och I GOT YOU ON TAPE och NIKI & THE DOVE och BÄDDAT FÖR TRUBBEL
- Bäddat för trubbel gör sig helt klart bäst på hemmaplan i Malmö.

Största positiva överaskingen: GOSSIP
- Att den rösten skulle hålla live trodde jag inte. Helt fantastiskt! 

Största besvikelsen: BJÖRK 
- Björk är ingen liveartist, så är det bara. Ganska tråkig spelning. Ingen direkt påkostad show heller. Hennes mellansnack var stappligt och verkligen inget speciellt. Björk kan hålla sig till att göra snygga beats på skiva, och coola musikvideor.

Coolaste scenshowen: APPARATJIK

Rysningar av välbehag: REFUSED och M83
- Refused gjorde en riktigt fet spelning på Arena, en alldeles lagom stor scen för dem.
- M83's spelning var betydligt bättre än den jag såg på KB tidigare i år. M83 hade nog den tacksamma  Roskildepubliken att tacka för det.

Bäst! Episkt!: BRUCE SPRINGSTEEN & THE E STREET BAND
- Alla förväntningar infriades. Den allsmäktige Bruce är en helt fantastisk liveartist och en underbart charmig underhållare. Jag visste att det antagligen skulle bli bra, men inte trodde jag att jag skulle stå med gråten i halsen när den 60 000-stora publiken sjöng med i texten till Dancing in the dark.
- The Roots gjorde ett oväntat besök på scen (se liveklipp nedan).
- Publikfrieriet var på högsta nivå när Springsteen sista timmen (han spelade i tre timmar) kör en hitskavalkad utan dess like och sedan oväntat avslutar med Twist & Shout.


Inte att glömma...
Årets allsång i Camp Last Resort: Stad i ljus med Tommy Körberg
Årets campingplåga: Flytta på dej med Alina Devecerski


Inga kommentarer: