2011-06-05

Young Guns på Siesta! i Hässleholm (2011-06-02)

Publicerat för musicstage.se

Smaka på namnet Young Guns. Du tänker på Bon Jovi eller hur? Det brittiska bandet Young Guns är något helt annat. Detta är alternativ rock i hardcoretappning från England, men när bandet står på scen är det som om de svidat om soundmässigt till ett punkrockband. Det öser defintivt mer än vad det gör på skiva, men saknar samtidigt lite av den atmosfäriska känslan som finns på det studioinspelade materialet.

Det här är ett band som är vana vid att spela live, det märks. Jag känner av en bra scennärvaro hos alla bandmedlemmar och det är inte svårt för dem att engagera publiken. Musikaliskt sitter allting där det ska och det är ett grymt drag. Att Young Guns inte är mer etablerade än vad de är kan jag endast tänka mig beror på att det finns så väldigt många andra band inom samma genre idag och det är därför svårt att stå ut bland mängden. På scenen beter de sig i alla fall som om de vore ett stort arenaband och sångaren Gustav Wood slänger sig med fraser som ”make some noise” och ”I wanna see everybody bounce, come on!”.

Den härligaste känslan fick jag av låten Crystal Clear från senaste skivan, med sitt atmosfäriska sound och nästintill poppiga refräng. Bäst drag kände jag under Weight of the world som får publiken att röja som bara den. Och när det röjde som mest kunde jag se ett litet leende på Gustav Woods läppar. Bandet tackar publiken flera gånger för att de har fått dem att känna sig så välkomna i Sverige och jag tvivlar inte alls på att de kommer få samma välkomnande igen nästa gång de kommer hit. De är väldigt välkomna för min del i alla fall.

Inga kommentarer: