2011-03-20

Skivrecension: Antillectual - Start From Scratch!

Att lyssna på Antillectual är för mig som att läsa Neuromancer av William Gibson. Man vet att det finns något intressant där, men den svårlästa texten gör en ofokuserad och helt plötsligt är man på sista sidan utan att veta vad boken egentligen handlade om.

antillectual_-_start_from_scratchAntillectual är ett holländskt band som spelar punkrock med en stark politisk framtoning. Själva musiken känns ointressant att kommentera när allt man hör är en vägg av ord som skriks ut på ett uppstyltat och omusikaliskt sätt. Det känns som om bandet har tagit stödorden till sitt politiska manifest och tonsatt det. Detta gör texterna svårförståeliga, vilket får mig att tappa intresset. Om det inte vore för att bandet skrivit förklaringar till varje låt i det medföljande texthäftet, hade jag aldrig förstått vad de försöker säga.

Albumet Start From Scratch! behandlar frågor som kapitalismen, synen på underground-kulturer, valet att leva som vegeterian eller vegan, främlingsfientlighet, samt andra "standardorättvisor" i världen. Den mest intressanta låten handlar om en högst nationell fråga för Holland, nämligen husockupationer som är vanligt förekommande bland studenter och arbetslösa i landet. Låten i fråga heter Kraken Gaat Door som är holländska och betyder ungefär "ockupationen fortsätter".

Ironiskt nog skulle jag vilja påstå att ett av de bästa albumspåren är skrivit av en ickemedlem i bandet (föredetta basisten) och har ett icke-politiskt innehåll. Our Hearts handlar om bandet själva. Texten är enkel och musiken är lättmottaglig utan att för den delen på något sätt vara poppig. Bästa spåret är också sista spåret på skivan, So Much More, som i grund och botten handlar om livet i ett punkband, som är så mycket mer än att bara spela musik.

Så sammanfattningsvis. Politisk punkrock? Ja, tack! Tonsatta, uppstyltade politiska manifest? Nej, tack!

Antillectual på myspace

Albumet Start From Scratch! på Spotify