2011-07-27

Screaming Females på Roskilde Festival (2011-07-03)

Publicerat för musicstage.se

Marissa Paternoster, sångerskan i Screaming Females, måste vara den coolaste bruden jag någonsin sett. Hon är så liten och späd att gitarren hon håller i ser alldeles för stor ut för henne, men spela det kan hon! Och skrika det kan hon också!

Screaming Females är ett tremannaband från New Jersey, US. Musiken är enkelt uppbyggd av gitarr, bas och trummor och får en osökt att tänka på punkrock från slutet av 70-talet. Utmärkande är Marissas väldigt speciella sångröst med mycket vibrato långt bak i halsen. I övrigt är musiken inte så värst unik.

Framträdandet domineras också helt av Marissa och hennes utstrålning. De andra två medlemmarna (King Mike på bas och Jarrett Dougherty på trummor) känns anonyma även om de gör en hedervärd musikalisk insats. Jag imponeras av hur hon med lätthet skriker sig igenom en låt och river av gitarrsolo efter gitarrsolo helt fläckfritt. Hon gapar stort när hon sjunger och ibland sätter hon hela mikrofonen i munnen som om hon skulle svälja den.

Det svänger definitivt och publiken jublar kärleksfullt. Jag imponeras mest av den coola miss Paternoster, men känner mig ganska oberörd av musiken i övrigt. Screaming Females som band lämnar inga bestående men hos mig.

Inga kommentarer: