2012-01-24

We Are The Storm på Debaser i Malmö (2012-01-20)

Publicerat för musicstage.se

Kort, koncist och korrekt. Så kan man sammanfatta kvällens spelning. För en gångs skull önskade jag mer kvantitet än kvalitet. Det lilla vi fick höra var absolut bra! Men däremot i det kortaste laget.

we_are_the_stormIndierockbandet We Are The Storm från Uppsala släppte 2011 sitt debutalbum To The North Pole. Plattan väckte ganska snabbt mitt intresse och har spelats ganska frekvent hemma på min kammare. Naturligt var väl då att jag såg fram emot att se dem spela live och till en början infriar också bandet mina förväntningar.

Det är tajt och energirikt redan från första ackordet. Speciellt slås jag av frontmannen Staffan Bloméns inlevelse när han sjunger, då han bokstavligen tar i från tårna. Det bådar gott, men jag reagerar också snabbt på att det verkligen låter exakt som på skiva, vilket gör det nästan lite tråkigt. Mellansnacket är nästan obefintligt och det känns som om We Are The Storm är här för att göra det som de fått betalt för, men inte mycket mer heller. Det är synd. För jag hör ändå så mycket potential. Rent musikaliskt fanns det absolut inget att klaga på. Kanske var det publikkontakten som fattades?

Publiken kändes inte så himla engagerad. Det kändes som om vi alla stod och väntade på att det skulle komma igång. Alla låtar kändes så himla korta. Jag kände hela tiden att jag ville ha mer! Några suggestiva utsvävningar hade gjort konserten gott enligt min mening. När det annonseras att sista låten är på väg, ser jag mig omkring i förvåning. Sista låten? Redan? Åtta korta låtar fick vi höra. En alldeles för kort spelning. Nog hade de kunnat bjuda till lite mer tycker jag. Med singeln Galileo avslutade We Are The Storm ändå värdigt sin spelning och de fick respektfulla applåder.


>>We Are The Storm på Spotify

Inga kommentarer: