2012-04-16

Inför Roskilde Festival 2012

Som vanligt är standarden hög bland Roskildefestivalens bandbokningar. Efter en snabb genomgång av de hittills bokade akterna inser jag att jag antagligen inte kommer hinna med särskilt många andra aktiviteter mer än att titta på band på årets festival. Då tänker säkert en del av "är det inte det man gör på en musikfestival då?". Njaaaa. Roskilde är ju så väldigt mycket mer än bara musik, men det ska jag inte gå in på här.

Årets stora akter (enligt mig) består än så länge av tre B: Bruce Springsteen, Björk och Bon Iver. Alla lika självklara för mig att se.

Björk blir spännande, men jag har inga stora förhoppningar. Hon har inget direkt rykte om sig att vara en bra liveartist, men den som lever får se. Jag älskar Björk. Jag har varit totalfascinerad av hennes musik sen första gången jag såg videon till Venus as a boy.

Bruce Springsteen har jag däremot enorma förväntningar på. Många talar oerhört gott om hans liveframträdanden. Jag har ingen koll alls. Jag har aldrig snöat in på hans musik i någon större utsträckning, men jag ser väldigt mycket fram emot det här.

Bon Iver är mer ett wildcard känner jag. Det är ett band som jag lyssnar väldigt mycket på just nu. Kan nog bli väldigt fint och stämningsfullt, men jag har ingen aning egentligen. Gissar att det kommer bero lite på vilken scen och vilken tid de spelar på.

Vad gäller övriga akter har jag skapat en spellista på Spotify med de artister som jag finner intressanta och vill kolla upp mer inför festivalen. Fler akter lär säkert tillkomma. Kolla gärna in spellistan här:


>> Roskilde Festival 2012

Inga kommentarer: