2013-08-27

Bäddat För Trubbel på Malmöfestivalen, 2013-08-18

Bäddat För Trubbel
Foto: Max Adolfsson
Sedan jag såg Bäddat För Trubbel första gången har de hunnit turnera flitigt och det märks verkligen ikväll. Den inledningsvis lite trevande publiken värms så småningom upp av det hårt arbetande bandet som självsäkert manglar på i sedvanlig rock'n'roll-stil.

Hela spelningen präglas av deras raka attityd utan krusiduller och deras nästintill obefintliga mellansnack. Istället rivs deras 1,5 minuters låtar av en efter en och de lyckas fylla nästan en timme med sin punkdoftanade rock utan problem. Några fotografer har samlats framför scenen och jag tänker att det är tur att de inte spelar på en större scen med fotodike där man oftast brukar ha "tre-låtars-regeln", det vill säga att fotograferna får fota under tre låtar och sedan får det räcka. Tre låtar med Bäddat För Trubbel blir max fem minuter.

Publiken känns till en början lika ljummen som vädret utanför ikväll, men För jag har ingenting får den klart mansdominerade publiken att gunga med i valstakten och otvunget jubla och sjunga med i refrängen. Efter det blir det bara bättre och bättre. Mina personliga favoriter ikväll är den lite dansvänliga Det här jobbet och den ösiga Dina vänner har rätt. Avslutningsvis får vi föga överraskande höra Inte New York. Ett simpelt "tack" från bandet och sedan är det slut. Inga extranummer. Vad fan ska man ha extranummer för när man redan har slutat på topp? Jag gillar det. Bäddat För Trubbel är fortfarande Malmös bästa liveband.

Inga kommentarer: