2013-08-14

Lokala förmågor på klubb Svärma ikväll

Plutonia
https://www.facebook.com/plutoniaplutonia
Klubb Svärma är klubben med tema Malmö på Debaser. Svärma har den romantiska föreställningen om att Malmö är det "Lilla Brooklyn", alternativt Seattles tvillingby eller Berlins syrra. Jag rider gärna på den vågen. Jag är helt klart en bonnatös i hjärtat, men det bästa med att bo i Malmö är ju onekligen det kulturella och musikaliska utbudet som finns här, och jag vill därav hylla och lyfta fram det i ljuset.

Nu blev det väldigt mycket fokus på Malmöfestivalen i mitt senaste "Musik i Malmö", men jag vill varmt även rekommendera kvällens klubb Svärma på Debaser i Malmö. Läs mer om eventet här: http://www.debaser.se/kalender/10553/. Kvällens akter består av de lokala banden RA och Plutonia.

Plutonia, vars namn jag direkt associerar med Per Åhlins samhällskritiska, animerade film Resan till Melonia, där industriön som håller en massa barn fångna som slavar kallas just Plutonia. Om bandnamnets uppkomst verkligen har något med detta att göra, det vet jag inte, men det väckte åtminstone min uppmärksamhet. Musiken är en form av drömsk pop med melankoliska toner. Melodierna som skapas av orgelspel och trumpeter är magiska och lockande. Jag blir nyfiken och lite besviken på att det inte finns på Spotify, men väl på Soundcloud i alla fall. Lyssna nedan.



Andra bandet som spelar ikväll är RA, som har en helt annan typ av framtoning. Här har vi postpunk i en psykedelisk anda. Mörkt och olycksbådande. Sångaren har en stil som påminner mycket om Alex Maas, sångaren i The Black Angels, vars musik också är åt det psykedeliska hållet, men mer av det rockiga slaget. RA släppte sin EP Bloodline på Double Sun nu i början av juni. Den går att finna på Spotify här.

Spelningarna börjar relativt sent ikväll så jag får väl se hur pigg jag är då, om det blir ett besök, men det är inte omöjligt. Gratis inträde med schysst musik!

Inga kommentarer: