2013-08-27

MF/MB/ på Malmöfestivalen, 2013-08-19

MF/MB/
Foto: Jens Nordström
Återigen står jag här med höga förhoppningar och återigen blir jag besviken. MF/MB/ har ett så otroligt starkt låtmaterial, men bandet har dessvärre en del brister som gör att den fantastiska musiken inte kan göras rättvisa av dem live. Kvällens spelning är ändå den bästa jag sett hittills. Mycket är rätt, men mycket är också fel.

Direkt stör jag mig ånyo på att de envisas med att ha två trummisar. Det är sjukt onödigt och tillför absolut ingenting. Trummisarna kopierar varandra och det skramlar mer än vad det är mäktigt. En ensam trummis hade kunnat göra ett snyggare jobb. Nu känns det som om de väljer att köra ett mer simpelt trumspel för att de ska klara av att spegla varandra.

I övrigt måste jag säga att de faktiskt lyckas förmedla en känsla till publiken för en gångs skull. Stundtals är det ett komplett band, det går inte att förneka. Det smärtar mig dock att säga det, men de skulle nog tjäna på att byta ut sin manliga sångare till en mer karismatisk frontperson. Det är inget fel på hans sångröst, den passar perfekt till deras skymningsmörka krautrock, men han har ingen som helst utstrålning och tittar sällan ens på publiken. Visste behöver det inte vara så att det är sångaren som frontar bandet, men det är nog ingen slump att det oftast är ett vinnande koncept.

Bäst ikväll är de tre avslutande låtarna som alla kommer från debutalbumet Folded. Med låtarna The Big Machine, The Grand Chase och Seconds Away visar de vart skåpet ska stå. Dessa låtar är mäktiga och talar nästan för sig själva. Som ett tåg tuffar de på och trollbinder publiken. Jag förstår inte varför de inte kan få till den känslan under en hel spelning. Jag blir nästan förbannad. Kom igen nu! Jag vet att det finns en grymt band där någonstans inom er. Ni har musiken. Hitta känslan!

Inga kommentarer: