2011-08-25

Powerplay på Malmöfestivalen (2011-08-21)

Publicerat för musicstage.se 

Powerplay är ett band som med traditionell banduppsättning (gitarr, synth, bas och trummor) spelar covers på gammal Nintendomusik. För en icke-spelnörd måste det här te sig helt galet och meningslöst, men det är i själva verket väldigt underhållande. Men så är ju jag en spelnörd också.

Det är väldigt uppenbart när jag ser mig om i publiken att jag är en av de få kvinnorna i en mans-/pojkdominerad värld. Förvisso spelar Powerplay på Ungdomsscenen, men jag blir ändå lite förvånad över publikens låga medelålder. Själv tillhör jag precis den där generationen som växte upp med de klassiska Nintendospelen, men runt omkring mig ser jag mest tonårspojkar.

Musiken spelas synkroniserat med bilder från respektive spel som spelas upp på en TV-skärm vid sidan av. Rent musikaliskt vet jag inte riktigt hur jag ska kommentera det här. Konceptet ger ju inte direkt några utrymmen för solon eller utsvävningar. Själva framförandet är egentligen ointressant och det är inte heller riktigt poängen. Poängen är väl i grunden helt enkelt att det är en kul grej, ett underhållande sätt att framkalla lite varma, nostalgiska känslor. Och de lyckas ju definitivt med uppgiften att bringa liv i den gamla TV-spelsmusiken. Dessutom måste jag påpeka att jag nästan blir mer involverad i vad som händer på TV-skärmen än vad som händer på scenen. Trots att jag inte kan påverka spelets öde tycker jag det är enormt spännande och rycker till varje gång man är nära att dö.

I repertoaren hör vi klassiska teman från spel som Zelda, Mega Man, The Goonies, Castlevania, Duck Tales och givetvis kungen av Nintendo-spelen Super Mario Bros. Bland publikfavoriterna finner vi helt klart Mega Man och Super Mario Bros, som framkallar en våg av jubel och busvisslingar i publiken. Själv tycker jag att det spelas alldeles för lite Zelda-musik, som är min personliga favorit, men jag klagar inte. Det här är så sjukt roligt. Jag kan bara inte sluta le. Ibland kan jag inte ens motstå att dansa lite. Även bandet verkar ha enormt roligt på scen och det är väl inte så konstigt. Hur kan man tröttna på den här musiken? Musiken tjatade man sönder för många herrans år sedan när man satt och spelade samma spel timme efter timme (till föräldrarnas förtret).

Powerplay är ett kul projekt som jag varmt rekommenderar för alla Nintendo- och TV-spelsfans där ute. Jag hade rent ut sagt skitskoj och brydde mig inte ett dyft om att det regnade när jag cyklade hem igen.

Inga kommentarer: