2011-08-12

Skivrecension: Firefox AK - Color The Trees

I våras släppte Firefox AK (Andrea Kellerman) singeln Boom Boom Boom som hänförde mig totalt. En alldeles lysande popsingel som jag ej kunde få nog av och det har känts som en evighet att vänta på den tillhörande fullängdaren, men nu är den här!

Firefox_AK_-_Color_The_TreesColor The Trees är en popskiva med en elektronisk bas, kryddad med tajta beats och Andrea Kellermans sammetslena röst. Produktion och mixning är otroligt snyggt utan att vara överarbetat. (Överarbetade popskivor finns det alldeles för gott om.) Med det aktuella låtmaterialet hade man nog inte kunnat krama ur mer. Om det är något som skivan faller på är det nog just själva låtmaterialet som är stundtals starkt, men stundtals också lite svagt.

Även om Color The Trees har en stadig elektronisk bas är den ändå betydligt poppigare i jämförelse med Firefox AK’s tidigare plattor som i princip var rena synthplattor. Detta lite till min egen förtret då jag gillade det synthiga, mer dansanta, soundet som Firefox AK tidigare bjöd på. Samtidigt känns det nästan lite fel att jämföra med Kellermans tidigare verk eftersom de är så himla annorlunda. På den nya plattan hör jag mer djup i texterna och mer eftertanke i melodierna. Lite ”mognare” skulle man kunna säga.

Föga förvånande föredrar jag de lite mer synthiga och dansanta spåren som Running On My Own, den catchiga Honey Locust och singeln Boom Boom Boom som fortfarande står ut från skivan med sin drivande rytm. Mest berörd blir jag av titelspåret Color The Trees som backas upp av den äkta hälften Rasmus Kellerman (Tiger Lou) på sång.

Alltså jag ska inte säga att jag är besviken, men plattan var inte riktigt vad jag väntade mig. Jag inser ändå att det här kan mycket väl vara plattan som för Andrea Kellerman in i rampljuset.

>>Firefox AK på Spotify