2011-08-29

Tingsek & Vindla String Quartet på Malmöfestivalen (2011-08-23)

Publicerat för musicstage.se 

Magnus Tingsek är tillbaka i hemstaden Malmö för att avsluta sin turné. Med sig har han sitt band, samt stråkkvartetten Vindla. Under kvällen bjuds vi på många nyskrivna låtar, men även gamla hits i ny tappning.

Kvällens spelning upplever jag som lite varierande i kvalitet. Jag pendlar mellan att tycka det är vackert och att tycka det är tråkigt och oengagerande. Men som tur är domineras kvällen av den svängiga, moderna soul som Tingsek är känd för. Kroppen rör på sig ofrivilligt till låtar som Six Years, Good vs. Bad och den gamla, fina Good Way Of Life, som blir till en riktigt schysst version med de extra stråkarna.

Ibland tystnar publikens småsnack runt omkring mig och allt jag hör och ser är Tingsek, som om han uppträdde bara för mig. Som under den vackra Goodbye. Mycket hjärta och värme känner jag komma från publiken.

Tingsek är en stor beundrare av Depeche Mode och vi har ju tidigare bland annat fått höra covern Shake The Disease från albumet World Of It's Own. Ikväll får vi höra en ny Depeche-cover: Halo. I mina öron gör han det så himla bra att jag tillfälligt glömmer bort att det är en synthlåt från början.

I slutet av spelningen märks det verkligen att Tingsek är riktigt taggad! Bandet han har med sig gör en bra gemensam insats där ingen bandmedlem direkt utmärker sig utan medlemmarna spelar verkligen tajt som ”ett” band. Som extranummer får vi bland annat höra publikfavoriten World Of It's Own och den lämnade ingen besviken eller oberörd.

Även om jag ibland under kvällen tappade koncentrationen måste jag ändå säga att den bästa komplimangen jag kan ge Tingsek och hans band är att jag inte tittade på klockan en endaste gång.

Inga kommentarer: