2013-07-29

Intervju med Be The Bear, juli 2013

be the bear promo coffee kids
Publicerat för musicstage.se 

Det är med stor glädje jag får presentera den sockersöta indiepopduon Be The Bear som består av Christina Wehage och Mattias Bolin. Just nu aktuella med singeln Bump

Be The Bear formades efter ett möte på internet där Mattias surfade in på Christinas småhemliga Myspacesida med noll likes där hon lagt upp en låt med röstlager a capella. Mattias hörde av sig. Tycke uppstod. De startade ett samarbete och ett kaffeberoende tillsammans, först i Mattias kollektiva vardagsrum fullt med gamla synthar och lite senare i deras studio i Göteborg.

be the bear bumpPersonligen fångade Be The Bear min uppmärksamhet först genom det vackra skivomslaget till singeln Bump, innan jag ens hört musiken. Det sagolika omslaget i kombination med bandnamnet “Be The Bear” gjorde mig väldigt nyfiken. Det var så det började för min del. Jag letade upp bandet på Soundcloud, från början endast för att ställa frågan “Vem är det som har designat ert skivomslag?”.

- Det är vår vän Khoa som har ritat alla våra omslag. Hon bor och är verksam i Vietnam. Hon är en mindreader. Vi har haft många långa samtal och livliga diskussioner inför varje verk. Det är fantastiskt roligt och en mycket viktig del av musiken. Christina skickar långa mail med bildkartor, tankar och bakgrundsstory och sedan sker magin sittandes på golvet i Khoas vardagsrum. Khoa är alltid först att höra låtarna.

Den första frågan utvecklades sedan till den här intervjun och min första följdfråga blev då “Kan vi vänta oss en musikvideo till Bump i samma fantasifulla stil?”.

- Vi har stora idéer för rörlig bild till vår musik, det är på gång!

Var hittar ni inspiration till er musik?

- Det finns bara där, i bakgrunden. När det blir tyst kommer det fram.

Hur vill ni att er musik ska uppfattas? Tänker ni i känslor och ljudlandskap eller är det något som faller sig naturligt när ni skapar?

- Vi tänker inte så mycket på hur musiken borde uppfattas. Vi gör det vi själva gillar och blir glada när andra tycker om det också. Vi tänker också väldigt olika, individuellt, när det kommer till musiken och inspiration. Christina skriver texterna och har idéer för vad och hur hon vill uttrycka det, med inspiration från vardagen, från konst eller litteratur etc. Det kan vara bara en liten bild, som fastnat och väcker en massa känslor. Bump, till exempel, är baserad på en av scenerna i uppföljaren till Bridget Jones, när Bridget ligger och stirrar på Mr Darcy i sängen på morgonen och de spelar Minnie Ripertons Lovin' You. Det är en sån sjukt skön scen, och jag känner verkligen igen den känslan när det ploppar upp fåglar runt ens huvud. Avsiktligt puttinuttigt och glatt. Jag har alltid velat skriva en sån låt, nu känner jag att vi har det. Mattias drivs av helt andra saker när han sitter och spelar. Det sker mer organiskt och spontant.

Hur kommer en Be The Bear-låt till?

- Det är olika för varje låt. Det trillar fram en massa magiska grejer när vi repar, som vi spelar in och samlar upp för att senare leka vidare med. Sedan går vi och smålyssnar på skeletten till låtarna och sakta föds det koncept, bilder och musik runt det tills låten är komplett. En del låtar vet vi hur de kommer låta direkt, när första hooken dykt upp. En del låtar skriver Mattias första utkastet till hemma hos sig, mitt i natten. Andra bygger vi helt runt melodier och textidéer som Christina haft snurrandes i huvudet ett tag.

Berätta om ert bandnamn, Be The Bear, att vara björnen! Om jag har förstått det rätt är det du Christina som är orsaken till namnet?

- Ja, namnet fanns innan jag träffade Mattias, det var namnet till mitt hemliga soloprojekt. Mattias var den saknade pusselbiten som gjorde att det sprakade till och blev allvar. Be The Bear är som en uppmaning till mig själv att göra saker som jag tycker är läskigt och svårt. Att våga ta plats, göra oväsen, utmana mig själv och andra. Idén kommer från en tid när jag hade återkommande mardrömmar om en björn. I drömmen tog han sig in i mitt hus, jagade mig uppför trappor medan väggar och dörrar föll i bitar runt omkring mig. Ofta var mina systrar där också, jag har tre yngre systrar, och jag puttade dom framför mig in genom luckor till allt högre våningar med björnen hack i häl. Så fort jag började ta tag i en hel del saker som jag hade dragit mig för att möta, framför allt min dröm om att göra musik, försvann mardrömmarna. Vilket är ganska häftigt, tycker jag.

Ni har tidigare släppt en EP, Fireships, och nu singeln Bump. Får vi höra ett fullängdsalbum snart?

- Det kommer ett album näst, ja. Vi ser väldigt mycket fram emot att släppa det! 

Be The Bear kommer att göra diverse spelningar runt om i landet i sommar. Bland annat kommer de till Stockholm för ett par spelningar. Håll utkik på deras hemsida för exakta datum!

Be The Bears hemsida hittar ni här.
Och Be The Bear finns också på Spotify, lyssna här.

Inga kommentarer: