2013-07-07

Kvelertak på Roskilde Festival, 2013-07-06

Kvelertak, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06. Foto: Camilla Svedén.
Publicerat för musicstage.se
Jag finner mig själv återigen stående i ett hav av svettiga, skäggiga norrmän. Den här gången är det Kvelertak som står på scenen. Det är andra gången nu som Kvelertak spelar på Roskilde Festival. Senast var 2009 då de lockade 3000 personer till att komma och se dem trots att de fortfarande inte ens hade släppt sin första skiva. Nu med två album bakom sig är uppslutningen ikväll nästan lika imponerande framför Arena, den näst största scenen på Roskilde.

Deras musik är helt klart gränsöverskridande och pendlar mellan black metal, punk och garagerock. I publiken ser man mycket knutna nävar och djävulshorn, men jag skulle vilja ha mer av en hardcoremoshande publik. Det här känns så "metal" och det tycker jag är lite tråkigt.

Den här spelningen börjar lite sådär. När de spelar Mjød blir jag dock lite varm inombords och skuttar som en riktigt punk-kanin upp och ner. När cirka halva spelningen har gått börjar jag titta på klockan och undra varför det här inte blir bättre. Jag börjar bli uttråkad. Killen som står bredvid mig gäspar gång på gång. Då och då tänder det till lite i publiken på uppmaning av bandet själva.

Men så händer det! Efter att de spelar Blodtørst blir det äntligen allt man kan önska sig av den här konserten. Man märker i mina anteckningar att jag börjar ha roligt, för här slutar jag helt enkelt skriva. Nu är det bara så sjukt bra! Under sista låten hoppar sångaren Erlend Hjelvik ut i publiken och crowdsurfar. När han skjutsats upp på scenen igen av publiken är det slut och jag går därifrån svettig och nöjd.

Foto: Camilla Svedén 

Inga kommentarer: