2013-07-06

DakhaBrakha på Roskilde Festival, 2013-07-05

Publicerat för musicstage.se
Jag brukar säga att den moderna elektroniska musiken är den nya folkmusiken. Det blir ännu tydligare när man hör band som DakhaBrakha från Ukraina. Deras transliknande ukrainska folkmusik med mellanösterninfluenser skapar ljudlandskap precis på samma sätt som mycket av den elektroniska musiken.

Det är nästan hypnotiserande. Åtminstone är det förtrollande. Om man vill göra en själslig resa inom sig själv är det bara att lyssna på DakhaBrakha och antingen sluta ögonen i stillhet eller låta kroppen dansa som i trans till musiken. Jag tittar knappt alls på scenen. Jag bara blundar och drömmer mig bort. Jag har placerat mig själv vid den ena högtalarpelaren och låter basen vibrera genom min kropp.

Musiken skapas med dragspel, piano, cello, trummor och sång. Ibland tror man att det är elektroniska samplingar man hör, men det är i själva verket ljud som de skapar med sina egna röster likt apor, fåglar och andra djur, enligt ett upprepande mönster.

Jag har innan festivalen tittat och lyssnat mycket på musikvideon till Vesna (se videon nedan) och när denna spelas bryter det ut mycket hjärtliga applåder och jubel i publiken. Jag kan förstå att det är många människor som aldrig kommer att förstå sig på den här musiken, men jag tycker det är makalöst vackert. Det rör något inom mig, på ett sätt som endast folkmusik kan.

Foto: Camilla Svedén


Inga kommentarer: