2013-07-24

Skivrecension: The Modern Love - To Town

the modern love to town
Publicerat för musicstage.se 

Ur spillrorna från det synthpopiga Malmöbandet Dolly Daggers har The Modern Love bildats. Den excentriska Ludvig Sersam står återigen vid mikrofonen och soundet är likartat, men med en större mognad och melankolisk känsla som hämtad från 80-talets New Wave-scen. 

Vad gäller just soundet är det svårt att inte dra paralleller till band som Ultravox. Har man en förkärlek för new wave kommer det vara svårt att motstå The Modern Love. Med det sagt vill jag också understryka att det inte på något sätt känns omodernt, även om det känns väldigt nostaligiskt. To Town är en skiva som jag absolut känner är en del av dagens indiescen, samtidigt som den har potential att nå en mer popsvulten publik.

De två stora fanbärarna på skivan är låtarna To The People och England. To The People är garanterat min mest spelade låt på Spotify, sen den här skivan släpptes. Refrängen är ett enda stort publikfrieri med texten “So let’s dance! For their liberty, for their war, for their blood they spilled, for their rights, for humanity. From London to Tokyo. From Scandinavia to the New York dancehalls. Dance dance dance!” ackompanjerat av handklapp och körsång. Det är en genialisk popsång i The Ark-klass som inte går att motstå, som gjord för en livepublik eller ett dansgolv.

England har mer av en melankolisk ton och med nästan samma hitpotential som i To The People och en refräng som är enkel att sjunga med i. Favoritparti i låten är sticket vid 2:40, det är både snyggt och effektfullt. En låt som har kommit lite krypande upp till min uppmärksamhet är den något lugnare Old Times. Den känns väldigt varm och kärleksfull, men med den något mörka undertonen som genomsyrar hela skivan.
Resterande spår på albumet tycker jag inte är riktigt lika starka som de jag nämnt ovan, men ändå är det en väldigt trevlig skiva i sin helhet. Jag saknar Dolly Daggers lite, men välkomnar med öppna armar och stor nyfiken The Modern Love istället. Ge dem en chans! De förtjänar det!

The Modern Love finns på Spotify, lyssna här.

Inga kommentarer: