2013-07-06

Of Monsters And Men på Roskilde Festival, 2013-07-05

Publicerat för musicstage.se
Det är underligt hur alla isländska band jag gillar verkar ha något gemensamt - deras enormt atmosfäriska, nordiskt doftande musiklandskap. Of Monsters And Men spelar poetisk indiefolk och får hela Arena Stage med sig med endast deras finstämdhet som redskap.

Jag känner verkligen av en klasskillnad här om man nu ska jämföra med konkurrenterna The Lumineers, som jag recenserade igår. Det finns definitivt en anledning till varför man har placerat på Of Monsters And Men på den näst största Roskildescenen. De lyckas med det som The Lumineers misslyckades med. Hela den fina stämningen som de åstadkommer letar sig ända ner till sista åskådaren som står några meter utanför det gigantiska tältet.

Handklapp, allsång, dans och kärlek genomsyrar den här spelningen. Hitlåten Little Talks från debutalbumet är naturligtvis den låt som rör om mest i publiken, men överlag är det en fin spelning och jag skulle tro att den nog också kan ha varit magisk för de mest inbitna fansen. Själv ger jag dem betyget väl godkänt, men utan guldstjärna i taket. Det finns verkligen ingenting att klaga på, men jag saknar ändå precis det där lilla, lilla extra som hade gjort det magiskt för mig.

Inga kommentarer: