2013-07-02

Schultz & Forever på Roskilde Festival, 2013-07-01

Publicerat för musicstage.se
Det känns som om Roskildes festivalledning har blivit fullkomligt hänförda av den unga dansken Jonathan Schultz, alias Schultz & Forever, med tanke på hur hårt de marknadsför honom för pressen. Först fick vi chans att se honom uppträda på Roskilde Road Trip i Malmö och nu på onsdag kommer han att göra ett exklusivt uppträdande backstage för pressfolket. Idag däremot, spelade han under festivalens warm-up på Pavilion Junior tillsammans med sitt kompband.

Jag är också hänförd.

Uppslutningen är stor i Paviliontältet. Näst intill fullsatt. Kan ni tänka er vilken ära det måste vara att som 19-åring få chans att spela inför många hundratals, kanske till och med tusentals människor på Roskilde Festival? Det här måste ju vara den unge Schultz stora genombrott och det är ett välförtjänt sådant.

Jag har sedan jag först hörde honom spela på Roskilde Road Trip lyssnat ivrigt på hans EP Céline på Spotify. Det är väldigt trevligt att få se honom på scen igen, denna gången med ett band och en betydligt större scen. Ursäkta mitt upprepande, men det är verkligen hänförande. Jonathan känns så himla ödmjuk inför all den här uppmärksamheten. Det är underbart att se.

Musiken och texterna för tankarna till en ung Bob Dylan, men med en röst som låter skrämmande lik Marianne Faithful. Det var det här jag väntade mig att se och höra, rakt upp och ner. Det jag inte väntade mig var det suggestiva Sigur Rós-aktiga manglandet som förekom under de sista låtarna. Det var intensivt och vackert. Tårar var nära att fällas, men jag slöt dem inne.

Jag förmodar att vi kan vänta oss en fullängdsplatta inom en snar framtid då det var flera låtar i repertoaren som jag inte kände igen. Med tanke på hur mycket jag har lyssnat på Céline senaste tiden känns det som om jag nog främst föredrog, det för mig, nya materialet. Det är ingen tvekan om att det här är en artist som kommer bli spännande att följa. Roskilde har åter igen visat fingertoppskänsla och marknadsfört en up-and-coming-artist med lysande utsikter.

Inga kommentarer: