2014-10-02

Lykke Li på Roskilde Festival, 2014-07-03

Publicerat för musicstage.se 

Lykke Li, Foto: Josh Olin

Lykke Li behöver numera ingen större presentation. Och mina förväntningar om att hon ska göra ett proffsigt framträdande motsvarar hon med enkelhet. Med mycket värme och ödmjukhet ger hon sina fans allt de vill ha.

Det är hjärtevärmande att se den stora uppslutning som är när Lykke Li spelar på Arena, den näst största scenen på Roskildefestivalen. Jag känner mig konstigt stolt över hennes framgångar och publikens högljudda jubel som ljuder över arenan långt innan hon ens kommit upp på scen. Jag är långt ifrån hennes största fan, även om jag alltid gillat hennes musik, men i publiken är det nog många som kan tävla om den titeln.

Jag väntar mig en proffsigt genomförd konsert av Lykke Li och det är också precis vad vi får. Hennes röst är stark och helt perfekt. Hon rör sig på scenen som om hon aldrig gjort något annat och hon är väldigt ödmjuk mot sin publik. Hon ger publiken allt de vill ha. Jag kan inte tänka mig något annat än att hennes fans känner sig väldigt nöjda. Själv är jag av uppfattningen att hon har flertalet riktigt starka låtar, men att därutöver är resten mest ballader som är helt okej. Min uppfattning ändras inte under konsertens gång, men sen är det ju hennes utstrålning och närvaro på scenen som också spelar roll. Jag sugs ofrivilligt in i atmosfären och som helhet är det en väldigt fin spelning.

Bästa låten för mig är Gunshot från senaste albumet, och givetvis I'll Follow Rivers som ger upphov till stor allsång förstås. Vackert, fint och proffsigt levererat av Lykke Li, i samarbete med den varma publiken.

Inga kommentarer: