2014-10-02

Icona Pop på Roskilde Festival, 2014-07-05

Publicerat för musicstage.se 

Stämningen är god och ibland i det närmsta euforisk när den svenska girlpower-duon intar Arena-scenen på Roskilde. Stundtals är det lite platt, men under höjpunkterna skakar marken av den hoppande och dansande publiken.

För två år sedan spelade Icona Pop på Roskildes ”upcoming stage”, Pavilion, och jag var där. Jag blev glatt överraskad då och hade naturligtvis höga förväntningar nu när de åter kom till Roskilde, nu med en helt annan framgång bakom sig med klättrande singlar på försäljningslistorna runtom i världen. I Roskildes programblad beskrivs Icona Pop som popmusik för Yolo-generationen, vilket jag först tyckte var en lite komisk beskrivning, men när jag ser mig om i publiken på Arena så kan jag förstå vad de menar (jag var inte direkt yngst om vi säger så).

De inleder starkt med All Night, direkt följt av We Got The World. Det förvånar mig att tjejerna nu har gjort sitt framförande till någon sorts ”singback-konsert”. För två år sedan minns jag det som att de spenderade mycket mer tid vid sina synthar och datorer på scen. Nu är det mest de två med varsin mikrofon och synkroniserad dans, men med tillägget av en livetrummis på ett podium bakom dem. Längre fram åker dock syntharna och gitarren fram, vilket är ett trevligt inslag. 

Singlarna Girlfriend och Nights Like This går väl hem som väntat och jag gillar den nya singeln Get Lost, men många låtar däremellan är ganska platta. Jag känner mig lite malplacerad och uttråkad, men när de välbekanta tonerna av I Love It drar igång så är det inte bara jag som vaknar till liv. X antal tusen människor hoppar upp och ner och skrålar med i texten. Jag älskar verkligen den där kaxiga texten, man kan känna sig så märkligt stärkt av att få sjunga ”I threw your shit into a bag and pushed it down the stairs”. Avslutningen blir därmed smått euforisk och det är ju den känslan man tar med sig hem, inte de där tråkiga delarna i mitten.

Inga kommentarer: