2014-10-02

Kasabian på Roskilde Festival, 2014-07-06

Publicerat för musicstage.se

I gassande sol gör det brittiska Kasabian en strålande spelning med en blandning av hippie- och Oasis-vibbar på Orange Stage. Med trevligt mellansnack och rock utan krusiduller är det svårt att inte ta sig till dessa killar från Leicester, England.

Bandet har en historia som härstammar från slutet av 90-talet, men släppte sitt första studioalbum Kasabian 2004, men det var i och med det fjärde albumet Velociraptor! och singeln Days Are Forgotten som jag själv upptäckte dem. Deras musik kan närmast beskrivas som modern indierock med neo-psykedeliska inslag och det är lätt att få vibbar av både Oasis och Primal Scream, men det ska de bara se som positivt. Kasabian är ingen kopia på något av 90-talsbanden. De gör något alldeles eget, även om det också kan kännas retro.

De inleder med Bumblebeee med textraden ”I'm in extacy” som upprepas gång på gång. Detta sätter standarden direkt. Jag ska medge att jag hade tveksamheter innan konserten, men många i min närhet försäkrade mig om att detta skulle vara ett fantastiskt liveband och tänka sig, de hade rätt allihop. Det här är asbra på alla sätt och vis. I hettan och mina svettfuktiga kläder känner jag att bättre än så här kan det inte bli på festival. Det här är festivallivet.

Det är svårt att plocka ut favoriter från den här setlisten. Det finns så många! Men den dansvänliga eez-eh och den tunga treat, som båda kommer från det senaste albumet 48:13, är helt suveräna. De avslutar med den välkända Fire och om publiken var varm och svettig innan så håller de på att ånga bort totalt nu i den kokande stämningen. Detta är så sjukt bra.

Inga kommentarer: