2014-10-02

Helhorse vs. The Psyke Project på Roskilde Festival, 2014-07-05

Publicerat för musicstage.se 

Det är två väldigt olika, om än lika brutala, danska band som ikväll slår sig samman för att ge oss en unik kväll i metallens tecken. De spelar material från båda banden och kombinerar både sina olika sound och uttryck, som efter en del tekniskt strul faktiskt levereras på ett överraskande bra vis.

Phil Spector myntade på 60-talet uttrycket ”The wall of sound” som ett sätt att beskriva sättet han producerade musik på genom att spela in den genom en så kallad ”eko-kammare” som fick allt ljud att låta dubbelt. Jag använder mig ofta av uttrycket på svenska, ”ljudvägg”, men i det här fallet med Helhorse och The Psyke Project känns det mer aktuellt än någonsin. Jag förstår först inte hur de ska kunna få ihop det här. Jag har tidigare sett band med bland annat dubbel uppsättning av trummor och det har inte imponerat på mig, det har mest känts onödigt. Men jag bli förvånad över hur bra de här banden faktiskt ändå får det till att fungera.

Rent praktiskt kör de sina låtar lite om vartannat. De inleder med en del Psyke-låtar där några av Helhorse-medlemmarna också är med och spelar. Därefter är det mest The Psyke Project som står på scen under några låtar, följt av Helhorse under några låtar, och så vidare. Ibland kör de dock en mycket intensiv kombination där jag under något tillfälle räknar till tio personer på scen. Det blir ett fasligt springande ibland då alla medlemmar är måna om att röra på sig och utnyttja hela scenen för ge oss alla i publiken lika mycket uppmärksamhet.

Ljudet strular som sagt i början. Det låter svajigt och en del kablar måste bytas. Det tar lite tid för banden att få upp glöden i tältet, men under andra halvan av spelningen tycker jag att de lyckas riktigt bra. Båda banden är för mig nya, men det tar inte speciellt lång tid att förstå vilka medlemmar som tillhör vilket band. The Psyke Project känns väldigt testosteronladdat med sina bredaxlade, svartklädda medlemmar. Medan Helhorse har en ”mjukare” framtoning, om man nu kan använda sådana ordalag om ett sludge-metalband. Bara det att den ena Helhorse-gitarristen kliver ut i bar överkropp och bermudashorts liksom.

Jag föredrar överlag under kvällen Helhorse-låtarna såsom The Carnal Rage, men en av de avslutande låtarna med The Psyke Project, Death Sight, blir riktigt mäktig när alla medlemmar från båda banden är med och spelar. Stämningen i publiken är väldigt god och jag får ett stort leende på läpparna när jag ser hur mosh-piten liksom bara växer och växer. Det blev till slut en brutal och underhållande kväll för samtliga inblandade tror jag.

Inga kommentarer: